Meniere Hastalığı Nedir?

Meniere hastalığı iç kulaktan kaynaklanan baş dönmelerinin en sık sebeplerinden biridir. Hastada ataklar halinde gelen şiddetli baş dönmesi, işitmede azalma, çınlama-uğultu, bulantı-kusma ve terleme görülür. Yapılan araştırmalar, Meniere hastalığında; iç kulaktaki sıvı basıncının arttığını, iç kulak zarlarında yırtılma olduğunu ve bunlara bağlı olarak şikayetlerin gerçekleştiğini düşündürmüştür.

Meniere hastalığı, sıklıkla tek kulakta, nadiren her iki kulakta da görülebilir. Çoğu hastada tek kulak etkilenir,  iki kulağında hastalanma olasılığı % 15 civarındadır. Hastalık tipik olarak 20 ile 50 yaşları arasında sıktır ve erkek ve kadınlarda eşit oranda görülür.

Ataklar ani başlangıçlıdır. Ataklar genellikle 2-3 saat sürer, ancak bazen gün boyu devam edebilir. Atak sonrasında hastada günlerce süren uyku hali ve sersemlik hissi görülebilir. Hastalığın ilk evrelerinde işitme kaybı ataklar esnasında görülür, atak sonrası bir ise miktar düzelir. Dalgalı bir işitme kaybı vardır. Hastalık ilerledikçe işitme azlığı daha da artar ve kalıcı hale gelir. Hastalığın başlangıcında, özellikle pes (kalın) sesleri tutan bir işitme kaybı  zaman içerisinde bütün ses frekanslarını tutar hale gelir.

Meniere Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Meniere hastalığı belirtileri arasında en sık görülen vertigodur. Eğer kişinin sürekli başı dönüyorsa ve etrafında bulunan eşyaların sürekli döndüğünü görüyorsa bu vertigo olduğunu göstermektedir. Vertigo ise meniere hastalığı olduğuna dair önemli bir belirtidir. Bunun yanında çınlama ve işitme kaybı gibi etkenler de meniere hastalığı olduğunu göstermektedir. Uzun süreli ve geçmeyen çınlama şikayeti olduğunda ya da duyma konusunda problem yaşandığında kişinin hayat kalitesi de bozulmaktadır. Bu nedenle mutlaka kontrole gidilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte eğer kulakta dolgunluk hissediliyorsa yine bu hastalığın olma ihtimali ortaya çıkmaktadır. Tüm bu belirtilerin dışında bulantı, kusma ve baş ağrısı da hastalığın belirtileri arasında yer almaktadır.

meniere-nedenleri

meniere-tedavisi

Meniere Hastalığının Nedenleri Nelerdir?

‘’Meniere hastalığının nedenleri nelerdir?’’ sorusu her ne kadar merak edilenler arasında yer alsa da cevabı tam olarak bilinememektedir. Bu hastalığın neden oluştuğuna dair asıl bir sebep şu ana kadar saptanamamıştır. Hastalığın belirtilerinin ortaya çıkmasına, iç kulakta bulunan endolenf sıvısının normal seyir dışında olması sebep olmaktadır. Ancak bu sıvının neden normal seviye dışında olduğu tespit edilememektedir. Tam olarak bilinmemesine rağmen birkaç farklı sebebin birleşerek bu hastalığı ortaya çıkardığı düşünülmektedir.

Meniere Hastalığında Şikayetler Nelerdir ?

• Şiddetli baş dönmesi
  • İşitme kaybı
  • Kulakta çınlama-uğultu
  • Etkilenen kulakta dolgunluk hissi

Meniere Hastalığında Tanı Nasıl Konur ?

Hastadan şikayetlerini ayrıntılı anlatması istenir. Atakların sıklığı, şiddeti, süresi, işitme kaybını varlığı, kulakta dolgunluk ve çınlamanın varlığı sorgulanır. Ayrıntılı KBB muayenesi yapılır. Kesin tanı için atak olmadığı dönemde hastanın tetkikleri yapılmalıdır. İşitme testi (Odygram, Timpanogram, Gliserol Test, VNG, Posturografi gibi detaylı iç kulak ve denge testleri yapılmalıdır. İşitme testlerinde, etkilenen kulakta tipik olarak daha çok kalın frekans  seslerde"sinir tipi işitme kaybı" görülür. Ayrıca İç Kulak MR tetkiki yapılarak, işitme ve denge yollarında ve beyinde benzer bulgulara yol açabilen bir hastalık ya da tümör olup olmadığı araştırılır.

Meniere Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

Meniere hastalığının tedavisi için kesin bir yöntem bulunmamaktadır. Kişinin yaşam kalitesini düşüren ve kronik bir sorun olan meniere hastalığı tedavi aşamalarında meydana gelen şikayetler dikkate alınmaktadır. Buna yönelik olarak da ilaç tedavisi uygulanmaktadır. Özellikle vertigo (baş dönmesi) için kullanılan birtakım ilaçlar bulunmaktadır. Vertigo esnasına gelişen mide bulantısı içinde bazı ilaçların kullanılması uygun görülmektedir. Hastanın şikayetlerine yönelik olarak belli bir tedavi planlaması yapılmaktadır. Şikayetler mümkün olduğunca azaltılmaya çalışılmaktadır. Ayrıca hastanın yaşam tarzında bazı değişimler yapması da istenmektedir. Beslenmesine dikkat etmesi de önemli konular arasında yer almaktadır.

Menier Hastalığında Tedavi Nasıl Düzenlenir ?

• Su ve tuz kısıtlaması, düzenli uyku ve düzenli yemek alışkanlığı;

İç kulaktaki basıncın ve sıvının azalması için vücutta su tutulmasına neden olan tuzun ve beraberinde suyun kısıtlanması gerekir. Kafein, alkol ve sigaradan iyice azaltılmaı, mümkünse bırakılmalıdır. Düzenli uyku ve yemek alışkanlığı önemlidir. "Stres" baş dönmesi ataklarını ve çınlamayı artırabilir. Olabildiğince stresten ve aşırı yorgunluktan kaçınma önerilir. Araba kullanmak, yüksek irtifada çalışmak, merdiven çıkmak, yüzmek gibi durumlarda tedbirli olunmalıdır.

• Menier Hastalığında İlaç Tedavisi;

İlaç tedavisinin amacı, iç kulaktaki sıvı basıncını azaltmaktır. Denge sistemini baskılayan, baş dönmesi hissini azaltan ilaçlar da tedaviye eklenebilir. Bu ilaçlar beynin, kulaktan gelen anormal uyarıları dikkate almasını önleyerek şikâyetleri azaltır. İç kulaktaki sıvı basıncını azaltmak için idrar söktürücü ilaçlar kullanılmaktadır. Betahistin gibi iç kulak kan akımını düzeltici ilaçlarla beraber, kişiyi rahatlatacak, sakinleştiriciler-antidepresanlar verilebilir. İlaç tedavisi hastalığı kontrol altına almak, atak sıklığını azaltmak amacıyla aylar, hatta yıllar boyu kullanılabilir.

• Menier Hastalığında Diğer Tedaviler;

İlaçlarla yeterli başarı sağlanamayan durumlarda İkinci aşamada daha ciddi tedavi yöntemleri uygulanabilir.

• Kulak içine iğne ile steroid-kortizon vermek, laser, kulağın elektrikle uyarılması, akupunktur;

Son zamanlarda, direk iğne ile zarı delerek ya da kulak zarına tüp yerleştirilerek damla şeklinde orta kulağa kortizon verme uygulamaları ile iç kulaktaki ödemin azaltılmasına çalışılmaktadır. Bu tedavi ile oldukça iyi sonuçlar alınmakta ve cerrahi tedavi ihtiyacı azalmaktadır. İşitmenin iyice bozulduğu daha ileri evre hastalarda denge organını tahrip ederek baş dönmesini azaltmak amacıyla orta kulağa gentamisin enjeksiyonları yapılabilir.

meniere-belirtileri

meniere-nedir

Meniere Hastalığı Tedavisi İstanbul

Meniere hastalığı tedavisi İstanbul için öncelikle hastaya ayrıntılı bir muayene yapılması gerekmektedir. Şikayetler ile birlikte hastanın sonuçları da bir araya getirilmektedir. Böylelikle en uygun tedavi yöntemi belirlenmekte ve hastaya buna yönelik ilaçlar verilebilmektedir. Kesin bir tedavisi olmamakla birlikte meniere hastalığının şikayetleri azaltılmaya çalışılmaktadır. Tedavi yöntemlerinin sonuçları da kişiden kişiye değişim göstermektedir.

Menier Hastalığında Ameliyatlar

Diğer tedavilerin başarılı olmadığı ve şiddetli baş dönmesinin bulunduğu, günlük yaşam kalitesini ciddi şekilde bozulduğu durumlarda cerrahi tedavi uygulanabilir. Cerrahi tedavide, mevcut işitmenin korunması önemlidir. Ameliyatın türüne karar verirken, işitme kaybının seviyesi dikkate alınır.  Operasyondan sonra baş dönmesinde sıklıkla düzelme sağlanır ancak işitme, biraz daha iyi olabileceği gibi aynı kalabilir veya daha kötü de olabilir. Çınlama ve uğultuda da fazla düzelme olmaz ama en azından kötü gidişin önüne geçilebilir.

• Endolenfatik kese ameliyatları:
    İç kulaktaki belli bir bölgenin açılması ile basıncın düşürülmesi operasyonudur. Riskleri az olan ameliyatlardır. İşitmeyi bozmaz, ancak baş dönmesi atakları yaklaşık olarak hastaların yarısında kontrol altına alınabilir.
  • Denge sinirinin kesilmesi ameliyatları:
    Daha büyük ve riskli ameliyatlardır. Vestibüer Nörektomi denilen iç kulaktan ya da beyin kenarından girilerek, denge siniri iç kulağı terk ettiği yerde kesilebilir. Bu operasyonda baş dönmesi atakları büyük ölçüde giderilir.
  • İç kulağın tahrip edilmesi ameliyatları:
    Bu operasyonda işitme tümüyle kaybedilir ancak baş dönmesi ataklarının kontrolünde başarı oranı yüksektir.

Sosyal Medyada Paylaş:

Bunlar da İlginizi Çekebilir

statik-posturografi

Statik Posturografi

Statik posturografide, platform üzerinde sabit ayakta duran bireyde, gözler açık ve k…

vestibuler-migren

Vestibüler Migren

Vestibüler migren, baş dönmesi, denge kaybı, mide bulantısı, kusma ve kulak çınlaması…

bppv-benign-paroksismal-pozisyonel-vertigo-kristal-oynamasi

BPPV (Benign Paroksismal Pozisyonel Vertigo) (Kristal Oynaması)

BPPV, baş dönmesinin en sık görülen nedenidir. “Benign” kelimesi, hastalığın tedavi e…

Ne Aramıştınız?